post image

Το Airbnb κατακτά την Ελλάδα

Πώς και γιατί η νέα τάση αλλάζει τον οικονομικό-τουριστικό χάρτη της χώρας

 

To Airbnb είναι μια παγκόσμια τάση που κατέκλυσε εσχάτως την Ελλάδα, κυρίως, για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί είμαστε μια χώρα με βαριά τουριστική βιομηχανία, άσχετα αν – σε αυτόν τον τομέα – δεν έχουμε πάρει τους εαυτούς μας τόσο στα σοβαρά όσο θα έπρεπε. Δεύτερον, γιατί η κρίση ανάγκασε πολύ κόσμο να ψάξει εναλλακτικές. Πενία τέχνας κατεργάζεται, που λένε. Υπάρχουν οικογένειες που έχουν ορθοποδήσει και άνθρωποι που έχουν βγει διέξοδο στο οικονομικό χάλι χάρη στο Airbnb. Δουλεύει ένας σαν σκυλί και παίρνει μισθό της πλάκας, για παράδειγμα 500 ευρώ με το ζόρι. Με ένα ακίνητο σε μια νορμάλ τουριστική περιοχή, βγάζει αυτά τα λεφτά σε 8-10 μέρες και, προπάντων, (σχεδόν) ξεκούραστα.

Για πολύ κόσμο το Airbnb έχει περάσει από τη φάση του πάρεργου και του συμπληρώματος, στο στάδιο της full επαγγελματικής απασχόλησης. Στην Ελλάδα η εντυπωσιακή αύξηση του τουρισμού τα τελευταία χρόνια έχει φέρει παράλληλη έκρηξη σε αυτή την ξενόφερτη μόδα, που – όπως φαίνεται – μας ταιριάζει γάντι. Τα νούμερα είναι σχεδόν εξωφρενικά. Φετινή μελέτη για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, υπολογίζει ότι τα ακίνητα που, σε πανελλαδικό επίπεδο, έχουν καταχωρηθεί προς εκμίσθωση μέσω των ηλεκτρονικών πλατφορμών ξεπερνούν τις 42.000. Σε σούπερ τουριστικά μέρη όπως το κέντρο της Αθήνας, και δη περιοχές πέριξ της Ακρόπολης, εμφανίζεται αύξηση της τάξης του 600%-700% μόνο την τελευταία διετία.

Σε καιρούς αβέβαιους οικονομικά, το Airbnb έχει εξελιχθεί σε βασική επιλογή της προσωπικής επένδυσης. Έχει κάποιος λίγα λεφτουδάκια στην άκρη; Δεν τα αφήνει να κάθονται στην τράπεζα. Αγοράζει ένα σπιτάκι, όχι για να βάλει το κεφάλι του από κάτω, αλλά για να το μισθώσει μέσω αυτού του τύπου τις πλατφόρμες. Το παραδοσιακό ενοίκιο, η κλασική αστική μίσθωση, έτσι όπως την ξέραμε, πεθαίνει. Ειδικά στο κλεινόν άστυ. Γιατί; Επειδή μέσω Airbnb μέσα σε ένα μήνα, μπορεί να βγάλει τα τριπλάσια.

Η αποτίμηση του φαινομένου βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Και όπως κάθε νόμισμα, έτσι και τούτο έχει δυο όψεις.

Η νέα αυτή πραγματικότητα, μοιραία φέρνει αλλαγές και εξελίξεις στον ευρύτερο οικονομικοτουριστικό και κοινωνικό τομέα. Σε περιοχές με μεγάλη ζήτηση για καταλύματα τύπου Airbnb αυξάνεται κατακόρυφα και το κλασικό νοίκι του διαμερίσματος. Μικρότερη η προσφορά, πλέον, γιατί δεν συμφέρει. Ή καλύτερα, γιατί το Airbnb, σε τελική ανάλυση, συμφέρει περισσότερο. Οικονομικά δίκαιο; Κοινωνικά άδικο; Πες το σ’ αυτόν που δεν μπορεί να βγάλει το μήνα από την κανονική του. Η πραγματικότητα είναι δεδομένη και – καλώς ή κακώς – δεν έχει περιθώρια για ρομαντισμούς. Είναι μια ευκαιρία για καλά χρήματα σε μια τραγική, οικονομικά, περίοδο για τον μέσο Έλληνα. Όταν η ανεργία χτυπάει κόκκινο και η εργοδοσία έχει το προνόμιο για συνθήκες και μισθούς γαλέρας, το Airbnb είναι σοβαρή διέξοδος για πάρα πολύ κόσμο. Την ίδια ώρα, ολόκληρα αστικά τετράγωνα τουριστικοποιούνται με κίνδυνο να αλλοιωθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των εκάστοτε περιοχών. Είναι κι αυτό ένα θέμα…

Άρα τι κάνουμε; Προσαρμογή και αναζήτηση των ευκαιριών που διαρκώς προκύπτουν μέσα από αυτή τη νέα κατάσταση. Καινούριες «ειδικότητες» και «θέσεις απασχόλησης». Ένας εντελώς νέος κύκλος εργασιών, που περιλαμβάνει από διαχειριστές και καθαρίστριες μέχρι εταιρίες που αναλαμβάνουν – πλέον – ολόκληρο πακέτο. Έχεις ακίνητο που θες να το σπρώξεις στο Airbnb; Έρχεται η εταιρεία και σου λέει: Δεν θα κάνεις τίποτα. Μας δίνει τα κλειδιά κι αναλαμβάνουμε εμείς τα πάντα. Την είσοδο στην πλατφόρμα, τη διαχείριση των κρατήσεων, την καθαριότητα κλπ. Τι θα στοιχίσει; Το 15%-20% από όσα χρεώνεις.

Ενδιαφέρον έχει και η αντίδραση του ξενοδοχειακού κόσμου. Κατά πως φαίνεται ο νέος ανταγωνιστής θα δημιουργήσει, αρκετά σύντομα, ευνοϊκότερες συνθήκες για τον τουρίστα-πελάτη. Αναβαθμισμένες υπηρεσίες και καλύτερες τιμές, για να καταφέρουν οι ξενοδόχοι να κρατήσουν την πελατεία τους. Ήδη, πάντως, μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα ετοιμάζουν την είσοδό τους στον χώρο επενδύοντας σε καταλύματα, τα οποία θα διαθέτουν με τη μέθοδο του Airbnb.

Φυσικά, όλη αυτή η  κατάσταση – επειδή ακριβώς είναι καινούρια – χρειάζεται μέτρο, έλεγχο, σχέδιο και μεγάλη προσοχή. Μπορεί, δηλαδή, αν συνεχιστεί η ιστορία με τον ίδιο ρυθμό, κόσμος να επενδύει αβέρτα στο Airbnb και τελικά να του μείνει αμανάτι, γιατί θα φτάσουμε σε σημείο υπερπροσφοράς και κατά συνέπεια η αγορά αυτή, αναπόφευκτα, θα οδηγηθεί σε κορεσμό.

Go to TOP